یکی از شیوههای تبلیغات (در هر موضوعی، از کالایی چون لباس و مد گرفته تا دین)، جوّسازی شدید و گستردهتر است. چرا که «جوّ» مانند سیل میماند و میتواند هر بیبنیاد یا سست بنیادی (عوام) را با خود ببرد و هم چنین باورهایی که واقعیت خارجی ندارند را به اذهان عمومی القا کند، به نحوی که سبب پیدایش همان موضوع کاذب و غیر واقعی گردد. به عنوان مثال ناگهان جوّ میسازند که قرار است از هفتهی دیگر برنج کم و گران شود. در حالی که اصلاً چنین قراری نیست. اما یک عدهی زیادی از نگرانی هجوم آورده و برنج میخرند و خود به خود برنج کم و بالتبع گران میشود. و یا اگر زیاد باشد و گران هم نشده باشد، عدهی زیادی گمان میکنند که کم و گران شده است و این جوّ تشدید میگردد....